Počet alergiků stále narůstá a téměř každé třetí dítě trpí nějakou formou alergie. S tím je často spojena i vyšší nemocnost, zejména pak vyšší náchylnost k onemocněním dýchacích cest a zánětům středouší. Oba tyto problémy kladou zvýšené nároky na prostředí, ve kterém dítě tráví většinu dne.
Od určitého věku již dítě potřebuje kontakt se svými vrstevníky, a proto začíná chodit do mateřské školky. Později všechny děti musí zahájit povinnou školní docházku. Ve školce a ve škole často tráví velkou část dne, a proto je pro ně kvalita tamního prostředí velmi důležitá. Děti s vysokou nemocností mají často i odklad školní docházky a do školky vůbec nechodí.
Pokud to zdravotní stav jen trochu umožňuje, je i pro alergiky žádoucí, aby mateřskou školku navštěvovali. Ve třídách by ale mělo být zajištěno odpovídající prostředí s co nejmenším výskytem alergenů. To platí obecně pro všechny školky a školy. Některá zařízení se ale navíc snaží žákům nabídnout i nadstandardní služby. Jsou to například možnosti speciální diety, třídy s menším počtem žáků či další opatření ke snížení alergenicity prostředí.
Ve specializovaných mateřských školkách se sdružují děti s různými druhy chronických onemocnění vyžadující speciální opatření, která jim standardní školy a školky nemohou poskytnout. Jsou to například pacienti s celiakií. To je onemocnění vyvolané konzumací lepku, což je bílkovinná složka pšenice. Pacienti musí doživotně dodržovat bezlepkovou dietu. V běžných stravovacích provozech je ale její zajištění někdy velkým problémem.
Dále jsou to pacienti s těžkým astmatem a pacienti s potravinovými i jinými alergiemi, u nichž se tyto alergie projevují závažným průběhem. Takové děti většinou vyžadují speciální diety a úpravu prostředí. Specializovaná zařízení však bohužel nejsou pod nějakým centrálně zajišťovaným odborným dohledem, a tak je kvalita prováděných opatření závislá pouze na provozovateli.
Odborné společnosti, tedy společnost alergologická a pediatrická, je nikterak nekontrolují ani nezaštiťují. Ministerstvo školství je rovněž řadí mezi běžné školky a školy, které musí splňovat stejné hygienické normy jako ostatní zařízení a samozřejmě dodržovat výchovně vzdělávací program. Je tedy pouze na řediteli takového zařízení, jaká opatření provede a jaké služby bude poskytovat.
Provozovatelé většinou spolupracují s lékařem-alergologem, ale není to podmínkou. Pro tato zařízení neexistují žádné standardy, a tak se bohužel někdy může stát, že v „bezalergenové“ třídě děti například chovají nějaké zvířátko. To je pochopitelně pro mnoho alergiků nebezpečné, a i když nejsou alergičtí přímo na dané zvíře, může se časem jejich alergie rozšířit.
Trpí-li dítě závažnou alergií a v běžné školce či škole by mělo problémy, je dobré, aby navštěvovalo speciální zařízení. Pokud tedy rodiče plánují dát dítě do speciální třídy, je vhodné, aby nejprve sami školku či školu navštívili. Měli by si důkladně prohlédnout třídu a vyptat se na režim a určitá omezení, a případně situaci prodiskutovat s alergologem.
Rodiče alergického dítěte a ošetřující lékař nejlépe vědí, jaká rizika hrozí jejich dítěti a co jsou spouštěče jeho alergických projevů. Teprve po důkladné prohlídce mohou mít jistotu, že je prostředí ve třídě pro jejich dítě bezpečné.
(van)