Léky standardně podávané pacientům s alergickou rýmou u velké části z nich fungují. Každý lék má však také vedlejší účinky. A právě ty se při používání protipylového krému nedostavují. Přitom je jeho účinnost skoro 60%.
Alespoň to tvrdí ruští vědci, kteří provedli dvojitě slepou studii s použitím placeba, při které ověřovali účinnost takového krému. Pacienti pořád hledají bezpečnější přípravky, a proto zkoumali tuto minerální mast (základem je ropný derivát), která se aplikuje do nosu.
Jenom lehce vetřít do nosní dírky...
Studie se účastnilo 91 lidí ve věku 18–55 let s minimálně 2 roky trvající sezonní nebo celoroční alergickou rýmou. Tato skupina byla náhodně rozdělena na 2 skupiny. První (43 osob) dostávala protipylový krém a druhá (48 pacientů) karboxymetylcelulózu v gelu jako placebo. Po 9 dní si účastníci studie 4x denně šetrně aplikovali krém na začátek nosní dutiny.
První den se provedl nazální provokační test ke stanovení koncentrace alergenu, který způsobuje základní klinické potíže. Ty jsou stanoveny jako snížení proudění vzduchu nosem minimálně o 40 %. Druhý a pátý den se po aplikaci krému provedl provokační test se základní koncentrací zjištěnou první den, a následně se měřila průchodnost nosu přední rinomanometrií. Následoval jeden den pauzy k očištění a následoval další cyklus s opačnou látkou za stejných podmínek.
Polovina lidí si krém pochvalovala
Významně stoupla průchodnost nosu po užití jak protipylového krému, tak placeba, ale krém byl daleko účinnější. Celková odpověď zkoumaných pacientů na krém byla dobrá: 50 % osob udávalo významné zlepšení, 25 % částečné zlepšení a 25 % nepocítilo rozdíl. Nebyly zaznamenány žádné vedlejší účinky.
Nedostatkem této studie je absence pravého placeba, gel totiž určitý počet pylových zrn zachytí. Přesto autoři tvrdí, že výsledek je jednoznačný. Protipylový krém omezil snížení průchodnosti nosu po expozici alergenu v průměru o 66 %, placebo efekt byl pouze poloviční.
(zep)
Zdroj:
Yael Waknine. Pollen-Blocking Cream May Reduce Symptoms of Allergic Rhinitis (www.medscape.com)