Alergie a astma se během posledních několika desetiletí staly nejčastějšími chronickými onemocněními dětí a mladých lidí. Vzhledem k tomu, že děti tráví velkou část dne ve škole, je tento trend vnímán stále intenzivněji i školním personálem. Mnoho takto nemocných dětí má problémy se soustředěním, trpí zvýšenou únavností a spavostí a častěji také ve škole pro nemoc chybí.
Školy se snaží těmto žákům v jejich potřebách vyjít vstříc a dodržují různá protialergická opatření, nebo dokonce zřizují speciální třídy se zpřísněným preventivním protialergickým režimem. Nejlepším řešením je ale docílit vhodného prostředí ve všech školách, tak aby i alergici měli zcela rovný přístup ke vzdělání v celé jeho škále a nemuseli se uchylovat do nějakých speciálních tříd.
V naší republice zatím speciální doporučení pro takovéto třídy neexistují, jsou dodržovány jen běžné hygienické předpisy. Nad speciálními školkami a třídami pro alergiky u nás nemá dohled žádná odborná lékařská společnost ani ministerstvo zdravotnictví, jejich provoz je řízen ministerstvem školství a platí pro ně stejná pravidla jako pro běžné školky a školy.
V některých Evropských zemích, v Americe, Austrálii a na Novém Zélandu se odborné alergologické společnosti ujaly úkolu ustanovit pravidla péče o alergiky ve školách a pravidla provozu takzvaných hypoalergenních tříd. Ve Švédsku byla celá čtvrtina rodičů alergických dětí nespokojena s prostředím ve školách a s organizací výuky. Proto vznikla iniciativa, do které se zapojily nejen odborné lékařské společnosti, ale také vzdělávací organizace a různá sdružení pacientů.
Výsledkem jejich úsilí je písemné doporučení, jaká opatření pro alergiky a astmatiky by měla být na školách zavedena. Smyslem tohoto dokumentu je zvýšit bezpečnost alergiků ve školách a určit hranice zodpovědnosti školy a personálu za studenty s astmatem a alergiemi. V dokumentu jsou doporučeny konkrétní postupy a opatření směřující k zvýšení bezpečnosti alergiků ve škole. Po jeho vypracování byla konečná verze dokumentu rozeslána na všechny obecní úřady a dětská zdravotnická zařízení a vrácené připomínky byly zhodnoceny a poté zpětně do dokumentu zapracovány.
Akce měla velikou podporu veřejnosti a hlavně pracovníků ve zdravotnictví a školství, pro které je velmi důležité, aby byli o problematice řádně poučeni a měli možnost opřít se o jasná psaná pravidla. Síla tohoto dokumentu je v tom, že všechny organizace účastnící se chodu školy se na doporučených postupech a opatřeních shodly, a mají tak vůli je dodržovat.
Počet alergiků na našich školách je obdobný jako ve Švédsku a školy se s touto problematikou u nás potýkají každá zvlášť, bez jasné koncepce. Bylo by jistě přínosné pro pacienty a i školní personál, kdyby byla vůle iniciovat podobnou aktivitu i v naší republice.
(van)
Borres MP a spol. Allergy 2002;57.